Śladami łemkowskich zabytków

• Dystans: 46.7 km
  • Suma podejść: 815 m
  • Suma zejść: 815 m

Trasa dość długa i trudna, z kilkoma wymagającymi podjazdami, i... pięknymi widokami. Obfituje w liczne ślady kultury i zabytki po Łemkach, zamieszkujących dawniej te rejony. Z rynku w Gorlicach, ruszamy na południe ul. Mickiewicza, przekraczamy most na Ropie, i jedziemy na wprost drogą 993. Przy stadionie skręcamy w prawo za szlakami niebieskim pieszym i żółtym rowerowym, i wzdłuż Sękówki, koło pałacu dojeżdżamy do Sękowej. Za mostem okazały kościół drewniany (UNESCO). Wracamy na główną drogę, ponownie przekraczamy most i po 200 m skręcamy w lewo. Aż do Małastowa trzymamy się żółtego szlaku rowerowego. W Owczarach mijamy kolejny obiekt z listy UNESCO - drewnianą cerkiew. Kończy się asfalt, szutrówką wspinamy się na przełęcz, a następnie stromo opadamy do drogi 977, gdzie skręcamy w prawo. Mijamy murowany kościół w Małastowie, nieco dalej odbijamy na chwilę w lewo, by zwiedzić podobny obiekt w Pętnej. Długim, mozolnym podjazdem wznosimy się na Przełęcz Małastowską. Na przełęczy okazały cmentarzy wojennych z I woj. św.. Skręcamy w prawo i kontynuujemy podjazd aż do rozjazdu (w prawo droga do schroniska), gdzie wybieramy lewą odnogę i opadamy do Nowicy, mijając dwie zabytkowe cerkwie. Za tą drugą odbijamy w prawo i rozpoczynamy kolejny podjazd zboczem Magury Małastowskiej, po czym opadamy do Bielanki. Przy bocznej uliczce, z prawej strony mamy kolejny obiekt na Szlaku Architektury Drewnianej – cerkiew z XVIII w., a przy wyjeździe ze wsi z lewej – współczesną murowaną cerkiew. Poniżej wsi mijamy leśniczówkę z łowiskiem pstrąga, nieco dalej miejsce biwakowe. Wyjeżdżamy z lasu i skręcamy w lewo (zielony szlak). Przed nami krótki podjazd, a następnie zjazd do Szymbarku i znajdujących się tam zabytków: drewniany kościół, skansendwór. Na wysokości kościółka odbijamy na północ i wąskim asfaltem podjeżdżamy do osiedla Nadjazie. Na końcu drogi skręcamy w prawo i stromą gruntową ścieżką zjeżdżamy do asfaltu. Poruszamy się na wprost, wzdłuż rzeki w kierunku Gorlic. Po 1 km, na skrzyżowaniu skręcamy w prawo, a 100 m dalej, tuż przed mostem, w wąską drogę w lewo. Po kolejnym kilometrze opuszczamy skręcającą w lewo dróżkę asfaltową jadąc na wprost. Po kliku metrach przechodzimy kładką na drugą stronę Ropy i kontynuujemy jazdę w dół rzeki ścieżką gruntową. Kolejną kładką wracamy na lewy brzeg rzeki, skręcamy w prawo i drogą asfaltową wracamy do Gorlic.

źródło: https://narowery.visitmalopolska.pl/trasa44

dystans (km) wysokość m n.p.m.
Wyznacz trasę Pobierz GPX

Miejsca na trasie

Kościół Matki Bożej Szkaplerznej w Szymbarku

Parafia pw. Matki Bożej Szkaplerznej w Szymbarku – parafia rzymskokatolicka znajdująca się w...

Kościół pw. Świętego Filipa i Jakuba w Sękowej

Kościół św. Filipa i św. Jakuba – drewniany kościół filialny w Sękowej pod wezwaniem św. Filipa i...

Cerkiew Opieki Matki Bożej w Owczarach

Cerkiew Opieki Matki Bożej w Owczarach – parafialna cerkiew greckokatolicka, zbudowana w 1653,...